Pflanzenbiochemie

Biochemie der Pflanzen: Institute, Informationen und Quellen

Die Pflanzen und höheren Pilze produzieren durch ihren Stoffwechsel eine unübersehbare Vielfalt an chemischen Substanzen, die für die Pflanze selbst, aber auch für die Umwelt und für die Verwertung und Verwendung durch den Menschen von Bedeutung sind. Die Pflanzenbiochemie befasst sich mit biochemischen Prozessen des pflanzlichen Stoffwechsels. Die Gesamtheit der Lebensvorgänge der Pflanzen wird auch als Pflanzenphysiologie bezeichnet.

Die Pflanzenbiochemie ist damit ein Teilgebiet der Biochemie, in das eine Vielzahl chemischer Aspekte nebengeordneter und auch anderer Disziplinen hineinspielt, zum Beispiel die Naturstoffchemie, die Phytochemie, die Fotosynthese, die Chemie der Pflanzenschutzmittel, die Chemie der Pflanzenfarbstoffe und andere mehr.

Die nachfolgende Liste enthält online verfügbare Informationsquellen und Institutionen zur Biochemie der Pflanzen.

Weitere Informationen zum Thema in englischer Sprache finden Sie in der Rubrik plant biochemistry.

Software und Programme

Ein Pförtner in Pflanzenzellen

Tübinger Forscher identifizieren wichtiges Regulator-Protein für die Stressreaktion von Pflanzen. Artikel, Juni 2008

Wege des Wachstums

P-type ATPases
ATPasen Datenbank - [engl.]

Software und Programme

PHYLIP
... is a free package of programs for inferring phylogenies. It is distributed as source code, documentation files, and a number of different types of executables. University of Washington - [engl.]

PlantsP
Functional Genomics of Plant Phosphorylation - [engl.]

Cell
... has been at the forefront, publishing original, high-impact, cutting-edge biological research. Elsevier - [engl.]

General and Applied Plant Physiology
… is published by the Institute of Plant Physiology - Bulgarian Academy of Sciences. Open access - [engl.]

Indian Journal for Plant Physiology
… publishes original research paper in the fields of Plant Physiology, Biochemistry, Agronomy, Soil Science, Horticulture, Genetics, Molecular Biology and other cognate sciences that are of primary interest to Plant Physiology. Springer - [engl.]

Journal of Plant Biochemistry and Biotechnology
… publishes review articles, research papers, short communications and commentaries in the areas of plant biochemistry, plant molecular biology, microbial and molecular genetics, DNA finger printing, micropropagation, and plant biotechnology including plant genetic engineering, new molecular tools and techniques, genomics & bioinformatics. Springer - [engl.]

Journal of Plant Physiology
… publishes original papers, reviews and short communications dealing with all aspects of plant biochemistry, molecular biology, physiology and basic aspects of plant biotechnology. Elsevier - [engl.]

Plant and Cell Physiology
... is an international journal devoted to the publication of original papers pertaining to physiology, biochemistry, biophysics, chemistry, genetics, molecular biology, gene engineering and cell engineering of plants and microorganisms. Oxford University Press - [engl.]

Plant Cell
... publishes novel research of special significance in plant biology, especially in the areas of cellular biology, molecular biology, genetics, development, and evolution. American Society of Plant Biologists - [engl.]

Plant Journal
Publishing the best original research papers in all key areas of modern plant biology from the world's leading laboratories. Blackwell - [engl.]

Plant Molecular Biology
... is an international journal dedicated to rapid publication of original research in all areas of plant biology. Springer - [engl.]

Plant Physiology
... is an international journal devoted to physiology, biochemistry, cellular and molecular biology, genetics, biophysics, and environmental biology of plants. American Society of Plant Biologists - [engl.]

Planta
... publishes original articles and invited reviews in all aspects of plant biology. Coverage includes molecular and cell biology, structural biology, biochemistry, metabolism, growth, development and morphogenesis, ecological and environmental physiology, biotechnology, structural biology and plant-microorganism interactions. Springer - [engl.]

Russian Journal of Plant Physiology
Fiziologiya Rastenii is the most popular journal in phytophysiology in the former Soviet Union. It embraces the full spectrum of plant physiology, bringing together the related aspects of biophysics, biochemistry, cytology, anatomy, genetics, etc. Springer - [engl.]

Trends in Plant Science

Abteilung Ökologische und Pflanzen-Biochemie. Universität Halle

Halle
Leibniz-Institut für Pflanzenbiochemie

Leibniz Institut für Pflanzenbiochemie
Ziel des IPB ist es, die Funktion dieser metabolen Diversität mit interdisziplinären Forschungsansätzen aufzuklären

Max-Planck-Instituts für Molekulare Pflanzenphysiologie
in Golm

Münster
Plant Biochemistry and Biotechnology. Universität Münster - [engl.]

Tübingen
Forschungsgruppe Pflanzenbiochemie. Universität Tübingen - [engl.]

Zürich
Gruppe für Pflanzenbiochemie. ETH Zürich - [engl.]

Literaturempfehlungen und Bücher: Pflanzenbiochemie

Hans-Walter Heldt, Birgit Piechulla

Pflanzenbiochemie

Die „Pflanzenbiochemie" hat sich im deutschsprachigen Raum, aber auch in zahlreichen Übersetzungen als Standardlehrbuch etabliert. Birgit Piechulla, Dozentin an der Universität Rostock, zeichnet als Co-Autorin bei dieser 5. Auflage verantwortlich und hat zusammen mit Hans-Walter Heldt das Buch gründlich überarbeitet und aktualisiert. Neueste wissenschaftliche Erkenntnisse fanden Eingang in dieses Buch, die sich auch in neuen Abbildungen sowie der stark überarbeiteten Literatur widerspiegeln.

Besonderen Wert legen die Autoren darauf, die offenen, zukunftsweisenden Fragen, die den derzeitigen Stand unseres Wissens markieren, aufzuzeigen.

Springer Spektrum; 2015